Besejlingsforhold

Besejlingsforholdene i Aabenraa Havn er særdeles gode og havnen kan besejles alle døgnets 24 timer. Indsejlingen foregår fra Aabenraa Fjord, via en 1000 meter lang og 11 meter dyb sejlrende, og indtil havnen. Med op til 11 meters vanddybde kan både større og mindre skibe anløbe havnen – sikkert og effektivt.

På denne side finder du besejlingsforhold for både Aabenraa Nord og Aabenraa Syd.

Aabenraa Nord

Havnens koordinater: 55⁰ 02’ 5N - 0⁰25’ 7Ø
Havnen består af tre bassiner: Nyhavn, Gammelhavn og Sydhavn, samt Sønderjyllandskajen, Ro-Ro-anlæg og to tankskibsbroer.

  • Maksimal længde for tørlastskibe: 250 meter (uden breddebegrænsning).
  • Maksimal længde for tankskibe: 210 meter (uden breddebegrænsning, dog maks. 50.000 tons deplacement).
  • Maksimal hastighed i havnebassinerne: 4 knob.
  • Sejlrenden er afmærket med bøjer med topbetegnelse på begge sider.

Dybdeforhold

Område Dybde (meter)
Nyhavn 6,5 - 9,3
Gammelhavn 7,5
Sydhavn 3,0
Sønderjyllandskajen 11,0
Ro-Ro-anlæg 11,0
Tankskibsbro I 11,0
Tankskibsbro II 7,0

Vandstand

Der er ingen mærkbar tidevandsforskel i Aabenraa Havn. Dog kan vejrforhold påvirke vandstanden:

Vindretning Effekt på vandstand
Nordøstlig/Østlig Højvande op til 1,5 m
Sydvestlig Lavvande op til 1,0 m

Aabenraa Syd

Havnens koordinater: 55°01,543'N 009°26,427'E
Aabenraa Havn Syd består af 3 kajer.

I forlængelse af kaj 12 er der to oliepier, som er privatejet.

Dybder

Område Dybde (meter)
I indsejling 18
Kaj 12 18
Kaj 13 7,7
Kaj 14 7,7

Vandstand

Forskellen mellem middelhøjvande og middellavvande er 0,2 m.

NE-lig storm kan give indtil 1,6 m højvande og SW-lig storm indtil 1,3 m lavvande

For yderligere information henvises til Den Danske Havnelods.

Information om sikkerhedsregler (ISGOTT)

Aabenraa Havn har udarbejdet en håndbog, Port Information and Safety Regulation, til tanskibe der anløber havnen.

Håndbogen indeholder informationer i forbindelse med tankskibes anløb af havnen, så alle regler overholdes.

Port_information_and_safety_regulations_april_2015
Scroll to Top